Baie Turcească din Iași, clădire-monument ridicată la finele secolului XIX și recent reabilitată din fonduri europene, se transformă pe parcursul celor 12 zile ale Romanian Creative Week (RCW), cel mai important eveniment dedicat industriilor creative din UE, într-un univers al creativității. Astfel, parterul și etajul Băii Turcești, vor găzdui pe toată perioada desfășurării celei de-a patra ediții a RCW, între 15 – 26 mai 2024, expoziția centrală a evenimentului, Egologia, curatoriată de Marian Pălie. Subsolul Băii Turcești va găzdui trei evenimente, concepute de trei echipe diferite de curatori.
Egologia, cu un design arhitectural realizat de Anda Zota și Elena Ionescu, aduce la Iași lucrările a 24 de artiști români, dar și din Japonia și Italia. Un adevărat spectacol meditativ realizat din picturi, desene, fotografii, sculpturi, arte vizuale, sound desing. Asta este provocarea artiștilor Egologia pentru publicul Romanian Creative Week.
„Egologia este un demers care explorează relația complexă dintre ego-ul individual și construcțiile sociale care-l modelează, este o călătorie de autodescoperire, unde peisajul interior reflectă relația complexă pe care o împărtășim cu lumea naturală, exterioară. Suntem confruntați cu tensiunea inerentă vieții moderne, unde presiunile sociale și normele societale se ciocnesc adesea cu dorința de conexiune și armonie cu lumea naturală. Egologia nu este doar o expoziție, este o invitație la introspecție și transformare.”, arată Marian Pălie, curatorul Egologia.
Între artiștii care vor expune la Egologia se numără: Ana Taină, Alexandru Ranga, Elena Pîrvu, Hideo Iwasaki (Japonia), Iulian Nan, Mihaela Vasiliu, Thea Lazăr, Tudor Ciurescu și Vlad Albu.
FF | Fashion & Film, expoziția curatoriată de Domnica Mărgescu și Maurice Munteanu, ne vorbește, prin fotografie, film și proiecții de video mapping, despre impactului pe care cinemaul l-a avut, îl are și îl va avea asupra modei ca instrument social, ca instrument de luptă, ca barometru al tendințelor de tot felul.
„În ceea ce mă privește, povestea acestei expoziții are legătură cu prima mea poveste de dragoste. Cred că aveam 5 ani în momentul în care m-am îndrăgostit de modă, la prima vizionare a filmului «The Birds». Momentul de început, în care Tippi Hedren traversează acea intersecție din San Francisco, perfect dirijată de Hitchcock și impecabil îmbrăcată de Edith Head, a corespuns cu trasarea destinului meu profesional, chiar dacă la 5 ani nu eram conștient de asta.
Expoziția își propune să arate legătura dintre modă și film, să schițeze un fel de traseu estetic în timp și să surprindă acea emoție vizuală, o emoție vitală. Lucrurile nu pot funcționa separat, și nu funcționează separat. Filmul și moda au una dintre cele mai vechi relații de prietenie”, spune curatorul Maurice Munteanu, fashion editor ELLE de 19 ani și autor de texte la Dilema Veche.
Echipa de creativi care „pune în scenă” FF | Fashion & Film este formată din: Velica Panduru (scenografie), Mircea Olteanu / Foarfeca Studio (edit video), Andrei Cozlac (videomapping), Pulsar Sinaps (intervenție grafică), Ada Teslaru (project manager). Partenerii tehnici ai evenimentului sunt Epson și Profimedia.
Pe lângă Egologia și FF | Fashion & Film, Secțiunea Arts & Crafts, cuprinde evenimente precum:
– Bruno Maria Bradt: Cântecul Vârstelor – Cu un titlu preluat din Lucian Blaga, « Cântecul Vârstelor » e cu mult mai mult decât o selecție de lucrări, e o elegie în imagini, căci are un puternic caracter meditativ, tandru și melancolic, în pofida mesajului plin de speranță.
– common imaginary. Drawing Theatre by Studio Ossidiana – Expoziția bienală de arhitectură urbană common imaginary ce se desfășoară în Piața Unirii din Iași propune, în secvențe temporare, instalații urbane prin care spațiul public să poată fi însușit colectiv.
– Dehydration stage – Dehydration stage explorează frumusețea declinului biologic, invitând la introspecție și repoziționare prin elaborarea unor cadre naturale posibile. Instalația cuprinde o serie de elemente vegetale care se completează reciproc, pentru a descrie și explica un proces natural, o tranziție dar și problematica reversibilității și utilității acesteia.
– Eternity As Attempt – Cum ne lăsăm amprenta asupra timpului? Observăm schimbarea ca măsură a timpului care trece. Atunci când o celulă se simte amenințată, se multiplică. Are dorința de a trăi etern. Atunci când o celulă are parte de un mediu propice dezvoltării sale, își prelungește viața. Are dorința de a trăi etern. Este legea vieții. Expoziție curatoriată de Marlene Herberth.
– Glimpses of Infinite Symmetry 2014 — 2024 – Această expoziție marchează 10 ani de la prima expoziție personală a lui Vlad Țenu în țara sa natală, România. Expoziția reunește câteva lucrări și prototipuri anterioare din seriile Miniplex și Synthetic Nature, precum și piese noi concepute special pentru acest eveniment.
– Loc:us – Instalația Loc:us se transformă în timp și spațiu, introducând viitorul în prezent. Diversele inserturi, fie ele la obiecte fixe sau nu, sunt percepute nu ca fiind inanimate, ci ca entități vii, respirând, care reacționează la prezența vizitatorilor, la fel cum se așteaptă ca vizitatorii să reacționeze la mediul creat.
– Painting in Motion: Real-Time Art Workshops cu artiștii Ana Maria Hanganu și Marciana Rotari
– Philipp Wieder: Natura morta – Expoziția fotografului german Philipp Wieder, „Natura Morta“, e o elegie în imagini, care are drept subtitlu „frumusețea morbidă a descompunerii”. Lucrările prezentate sunt parte dintr-o serie încă neterminată, pe care artistul o dezvoltă de câțiva ani și pe care a prezentat-o, în selecții și formate diferite, în mai multe galerii și muzee din Germania, în expoziții personale sau de grup.
– The nature of things – Cum ne uităm la un obiect? Filosofii s-au întrebat încă din cele mai vechi timpuri care este materia ultimă, brută a lumii? Sunt atomii sau cuantele descoperite ulterior cele care diluează granițele obiectelor și stabilesc conexiunile dintre noi? Este relația pe care un obiect o stabilește cu mediul său înconjurător? Este natura unui lucru funcția sa? Sunt obiectele compoziții ideatice sau mai degrabă construcții sociale care se compun și se descompun? Când devin obiectele mai mult decât suma părților lor? De ce obiectele din fața noastră par să curgă unul într-altul creând armonie?
– Wanna Be Fog with Me? – curatoriată de Bogdan Iacob
– 3…2..1! Never too early to prepare – Fără a căuta să definească prin forma bi sau tridimensională ceea ce structura umană percepe, expoziția reunește o suită de reprezentări ce depășesc impulsul de a crea conexiuni în timp și spațiu prin activarea unor nostalgii, utopii ori distopii, subversiuni, fluctuații între îndoială și speranță.
– Hub | Epretext Gallery – Cu ocazia ediției RCW 2024, Galeria Epretext va prezenta o intervenție solo a artistei Ana Adam cu seria de lucrări „Care-i firul uitat care mă leagă pe mine de mine?/ What’s the forgotten thread that connects me to myself?”. Tema este un poem personal creat dintr-o viziune feminină, despre relația foarte intimă a conștiinței ca proces introspectiv. Artista Ana Adam apelează la limbajul poetic pentru puterea sa sugestivă și perspicace care acționează la alte niveluri decât cel mental. În mitologia sa personală, ea comunică cu ea însăși, pierdută deja de mii de ani într-o societate care a ignorat femininul, dar care își revendică puterea.
– Hub | Tarași & friends – Mihai Tarași & Eugen Alupopanu, George Cernat, Sabina Chiscop, Claudiu Ciobanu, Marinela Ciobanu, Adrian Crîșmaru, Rodica Crîșmaru, Petru Pădurariu, Ioan Pricop au găsit în figurativ mult mai mult decât pare la prima vedere. Refigurarea înseamnă crearea unui punct de singularitate al realului. O singularitate surprinzătoare, exploratorie, comprehensibilă, comunicabilă, care nu poate fi altfel decât personală și originală. Deși construit individual, punctul de singularitate îmbogățește identitatea noastră colectivă, ne ajută să vedem și să pricepem, ne emoționează sau ne tulbură.
Sustenabilitate și Comunități Creative, cea mai nouă dintre secțiunile RCW, completează întregul tablou de la Baia Turcească, despre umanitate, emoție, conexiunea cu noi și cei din jur, printr-o excepțională producție video intitulată „Ceea ce ne unește”.
„Presiunea istoriei trăite, care se scrie în prezența noastră, și ni se comunică pe diferite canale ca breaking news, are efecte ireversibile. Manipularea, distorsionarea adevărului, ascensiunea frivolității sunt pericole mai ales când nu li se opune educația. Cât gândim singuri și cât gândesc alții pentru noi? Prizonieri ai unei realități din care nu putem evada, ajungem victime ale aceluiași prezent distorsionat de avalanșa de informații care vine peste noi în fiecare dintre cele 24 de h. Ceea ce ne unește devine, cu fiecare titlu nou, ceea ce ne dezbină.”, spune curatoarea Irina Păcurariu, realizatoare și producătoare de emisiuni la TVR.
Echipa implicată în realizarea proiectului, realizat cu sprijinul Raiffeisen Bank, este formată din actorii Ada Lupu (interpretare) și Călin Chirilă (voce), de la Teatrul Național Iași, copiii Adela şi Agnes Obadă, Marius Țintă (imagine), Alexandru Condurache (montaj), Andrei Cozlac (instalație video). Filmările au fost realizate la Biblioteca Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” Iași.
Pentru o săptămână, între 19 și 25 mai, demisolul Băii Turcești va găzdui secțiunea de film a ACT – arthouse cinema&theatre, un amplu festival de teatru și film desfășurat în premieră, în acest an, la RCW. Nu mai puțin de 9 lungmetraje și 9 scurtmetraje vor fi proiectate la Baia Turcească.
Spectatorii vor putea vedea lungmetrajele: „Între revoluții” (documentar, r. Vlad Petri, 2023), La Chimera (aventură fantastică, r. Alice Rohrwacher2023), Perfect Days – r. Wim Wenders (dramă, r. Wim Wenders, 2023), TOTEM (dramă, r. Lila Avilés, 2023), Clean cities (documentar, r. Marina Danezi, Kostas Mandilas, Constantinos Hadzinikolaou, Christos Sarris, 2021), Geographies of Solitude (documentar, r. Jacquelyn Mills, 2022), Pe adamant (documentar, r. Nicolas Philibert, 2023), Averroès & Rosa Parks – Avanpremieră națională (documentar, r. Nicolas Philibert, 2024), Girasoli – Avanpremiră națională (dramă, r. Catrinel Marlon, 2023). Biletele la film pot fi achiziționate de AICI.
DESPRE ROMANIAN CREATIVE WEEK
Romanian Creative Week, care va avea loc la Iași în perioada 15-26 mai 2024, este organizat de Federaţia Patronatelor din Industriile Creative (FEPIC), singura federaţie patronală reprezentativă la nivel naţional ce activează în sectorul Industriilor Creative din România. În 2023, RCW a fost desemnat evenimentul care adună la un loc cel mai mare număr de industrii creative, la nivelul Europei, conform Oficiului Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).