Monica Zara, Head of Conference, How to Web a vorbit cu TheWoman despre antreprenoriat, motivație în business, dar și cum a ajuns în lumea antreprenoriatului și a startup-urilor. Are un background de inginer în industria energiei, însă și-a dorit încă din liceu să ajute oamenii și visa la o carieră în medicină. Costurile prea mari ale facultății au îndreptat-o spre altă ramură profesională, unde a fost cucerită de proiectele inovatoare și de impactul pozitiv pe care îl pot avea.
În 2024, How to Web se întâmplă la București pe 2-3 octombrie. Conferința a devenit, în 14 ani de activitate, cel mai important hub de întâlnire din Europa de Est pentru profesioniștii din domeniul tehnologiei, antreprenori, investitori, echipe de dezvoltare de produse și servicii, dar și pentru cei care doresc să înțeleagă cum pot deveni mai buni în activitatea lor. Iar în ceea ce privește competiția pentru startup-uri, programul Spotlight reprezintă o oportunitate excepțională pentru fondatori. Câștigătorul primește o investiție de 350.000 euro și acces direct la cele mai relevante fonduri de investiții din Europa.
Monica Zara a povestit pentru The Woman despre cum a ajuns Head of Conference la How to Web, antreprenoriat, inspirație în business, dar și de ce antreprenoriatul feminin este într-un moment foarte bun. „Cred că diversitatea, în toate formele sale, ajută la conducerea și dezvoltarea unei afaceri de succes, pentru că asta ajută la înțelegerea unei probleme din mai multe unghiuri”, a subliniata aceasta. Mai multe în următorul interviu.
Ce obiective aveți pentru ediția How To Web din acest an a conferinței?
Obiectivul nostru principal este să creăm un mediu care să faciliteze conexiuni relevante și discuții care să ducă la progres în afaceri și la colaborări noi.
În esență, ne propunem să ajutăm oamenii să se cunoască și să identifice modalități de a face afaceri împreună, contribuind astfel la creșterea economică și la consolidarea regiunii pe harta globală a businessului și tehnologiei.
Care sunt temele principale la care participanții pot găsi răspunsuri?
Conferința abordează teme de interes pentru toate departamentele dintr-o companie care dezvoltă sau utilizează tehnologia. Fiecare rol într-o organizație are un impact direct asupra succesului afacerii, iar primul pas este să înțelegem acest lucru. Iar How to Web este deschis tuturor celor interesați de afaceri în sectorul tehnologic: corporații și angajați, antreprenori aflați la început de drum sau veterani, investitori și tineri profesioniști.
Tematicile conferinței includ subiecte esențiale pentru echipele de vânzări, marketing, dezvoltare de produs, inginerie, inovație, legal și business development. Printre cele mai importante teme se numără strategii de dezvoltare a afacerilor, managementul echipelor, impactul inteligenței artificiale asupra diverselor domenii de activitate – de la marketing și vânzări până la programare – și studii de caz privind integrarea AI în sectorul public și privat, evidențiind oportunitățile economice pe care aceasta le oferă.
Apoi, contribuim la crearea unui limbaj comun în organizație despre funcționarea afacerii, nevoile clienților, mecanismele de vânzări și marketing, provocările tehnologice, ce înseamnă succesul și eșecul, gestionarea echipelor în perioade de criză și contribuția proactivă a angajaților. Toate aceste subiecte, și altele, vor fi abordate de cei peste 120 de invitați prezenți pe scenele conferinței.
Ce impact are conferința asupra ecosistemului de inovație și antreprenoriat din România?
Conferința How to Web are un impact semnificativ asupra ecosistemului de inovație și antreprenoriat din România. Pentru startup-uri, programul Spotlight oferă o oportunitate unică de a accesa prima rundă de investiții, prin competiția dedicată lor. Aceasta nu doar că facilitează întâlniri directe cu investitori, dar garantează și promisiuni ferme de investiții, care se concretizează rapid. De exemplu, anul acesta, câștigătorul competiției Spotlight va primi o investiție de 350.000 euro și acces direct la cele mai relevante fonduri de investiții pre-seed și seed din Europa.
În timp ce obținerea unei întâlniri cu un investitor poate dura până la două luni, How to Web aduce startup-urile față în față cu 6 fonduri de investiții în mai puțin de două zile și le oferă posibilitatea de a-și organiza întâlniri cu alți peste 100 de investitori în cadrul spațiului de networking.
Ce beneficii aduce participanților și partenerilor?
Toți investitorii prezenți la How to Web au un interes activ de a investi în startup-uri din Europa de Est, inclusiv din România, contribuind astfel la promovarea României ca hub pentru inovație și antreprenoriat. Fără a fi un obiectiv explicit, conferința reușește să poziționeze țara noastră pe harta mentală a investitorilor internaționali ca un loc de interes pentru startup-uri de tehnologie, cu potențial de a atrage investiții considerabile în economia locală. Cumulat, investitorii prezenți la conferință manageriază în acest moment fonduri de investiții de zeci de miliarde de dolari.
În ceea ce privește companiile care oferă servicii tehnologice, How to Web este o platformă ideală pentru a-și extinde baza de clienți, având în vedere că orice startup are nevoie de servicii complementare – de la contabilitate și HR la cloud. De asemenea, pentru firmele de tehnologie, conferința este un loc unde echipele pot învăța noi strategii și metodologii de la companii de succes, pot găsi inspirație pentru a-și îmbunătăți performanțele și pot interacționa cu alți profesioniști din industrie. Aceste conexiuni contribuie nu doar la creșterea abilităților profesionale, ci și la inovație și dezvoltare personală.
How to Web este, de asemenea, o oportunitate pentru team building orientat spre învățare și inspirație, esențial atât pentru programatori, cât și pentru manageri de marketing, oferindu-le un spațiu în care să schimbe idei, să se conecteze și să exploreze noi oportunități profesionale într-un mediu stimulant.
Cum ai ajuns să preiei frâiele organizării conferinței?
La începutul anului 2022, Bogdan Iordache, fondatorul How to Web, mi-a propus mie și colegului meu Alexandru Agatinei să ne alăturăm businessului în calitate de parteneri. Traversasem împreună doi ani și jumătate extrem de dificili, perioadă în care ne-am sudat ca echipă și am învățat că ne putem baza unii pe ceilalți și că putem construi împreună acest business.
Care este povestea ta profesională și ce te-a adus aproape de startup-uri, inovație, antreprenori?
La bază, sunt inginer. Am absolvit Facultatea de Energetică, Universitatea Politehnica București, dar am ales domeniul de studiu mai mult întâmplător decât informat. Nu am avut pe cineva care să mă îndrume, am ales singură ce am crezut că este mai bine, ținând cont de informațiile la care am fost expusă în liceu, oamenii pe care i-am întâlnit, ce mai citisem.
În ziua în care mă întorceam de la înscrierea la facultate, eram în mașină cu un prieten care m-a ajutat în perioada respectivă prin București, și mi-a dat un sfat care a rămas cu mine pe tot parcursul studenției: „Să nu fiu un student prăfuit”. Ce am înțeles eu din asta? Ei bine, am înțeles că dacă am timpul și oportunitatea să fac ceva pe lângă studiat, să fac.
Și așa am intrat într-o organizație internațională pentru studenți – Board of European Students of Technology, unde am descoperit că există și alte lucruri complexe și provocatoare. Cel mai înfricoșător mi se părea să atrag sponsori și parteneri pentru proiectele noastre. Dar eram și fascinată în același timp de complexitatea lucrurilor. Așa am început să fac fundraising și să organizez evenimente pentru studenți.
Pe la finalul lui 2016, mentorul meu din ONG mi-a propus să mă alătur echipei de voluntari care organiza proiectul Techstars Startup Weekend. Atunci am început să descopăr ce înseamnă antreprenoriatul. În paralel cu acest proiect, începusem să lucrez part-time într-un startup fondat de mai mulți alumni ai aceluiași ONG.
Lucrurile au cam mers mână în mână, pentru că la job făceam un fel de product marketing, iar în timpul liber învățam despre antreprenoriat și tot felul de strategii folosite de alte firme. Bineînțeles că îmi continuam și facultatea, dar prin 2017 începuse să îmi fie destul de clar că nu va fi suficient să fiu angajată într-o mare firmă din industria energiei. Dar nu știam direcția.
În 2018 am absolvit cu brio facultatea și am început să lucrez într-o firmă mică de software development, unde una din colegele mele de la Startup Weekend era co-fondatoare. Dar gândul meu era în continuare la energia echipelor de startup.
A durat mai puțin de un an până când Bogdan Iordache a anunțat că își formează echipa pentru conferința How to Web. Eu eram deja un mare fan al conferinței după ce mă fascinase ediția din 2018. Dar aveam și un respect profund față de fondator. I-am scris și în câteva săptămâni eram deja în echipa conferinței. Și de atunci nu am mai plecat.
Cum ai descrie acea energie a echipelor de startup?
Este fascinant să vezi că, în mai puțin de un weekend, o mână de oameni pot să ajungă de la o idee povestită într-un minut la un plan de business pe care din următoarea zi încep să îl execute și chiar să iasă o afacere. Și mai fascinant să vezi evoluția lor peste ani, după ce au ridicat investiții, sau au celebrat cu tine primii clienți plătitori, noile joburi pe care le-au creat și tot așa.
Cum vezi evoluția domeniului tehnologic în România și în regiune? Care sunt tendințele și oportunitățile actuale și viitoare?
Este o evoluție accelerată, iar dovezile sunt clare: companii precum FintechOS, Creatopy, Bitdefender, eMAG, UiPath, Payhawk și Veridion demonstrează că avem deja o bază solidă de succes. Aceste firme nu doar că au reușit să se impună pe piața locală, dar multe dintre ele au devenit jucători relevanți la nivel internațional. Unul dintre avantajele noastre majore este capitalul uman – avem profesioniști cu peste 20 de ani de experiență în dezvoltare software, care joacă un rol crucial în următoarea etapă de creștere și inovație.
Tendințele actuale se concentrează pe zone precum inteligența artificială, automatizarea, securitatea cibernetică și fintech. România și regiunea au oportunitatea de a deveni huburi pentru dezvoltarea de soluții inovatoare în aceste domenii. De exemplu, integrarea inteligenței artificiale în procesele de afaceri și în sectoarele public și privat este o direcție care va aduce nu doar eficiență, ci și o transformare profundă a modului în care operăm.
Pe viitor, văd o creștere continuă în adopția tehnologiei cloud, a soluțiilor de automatizare și a dezvoltării infrastructurii de date. De asemenea, startup-urile din regiune au o șansă reală să capteze atenția investitorilor internaționali, iar fondurile alocate către acest sector vor accelera inovația. Important este să valorificăm acest ecosistem emergent și să continuăm să creștem talentele locale, oferindu-le platforme și oportunități de dezvoltare și conectate.
Pe scurt, oportunitățile viitoare din România și Europa de Est stau în capacitatea noastră de a scala soluții inovatoare și de a ne poziționa ca un centru tehnologic pe harta globală.
Ce persoane te-au inspirat și te-au influențat în carieră? Sau ce filosofii au fost motorul determinării?
M-au inspirat întotdeauna oamenii care reușesc să construiască lucruri impresionante și utile, pornind de la zero. Filozofia mea personală este următoarea: m-am născut cu un creier perfect sănătos, capabil să asimileze informații și să creeze conexiuni neuronale. Am avut parte de educație gratuită în sistemul de învățământ de stat și de suportul familiei ca eu să învăț și să descopăr cât mai multe lucruri. Este datoria mea ca, odată ce văd o problemă și știu cum să o rezolv, dacă am timp și pot, mă implic să o rezolv.
Nu trebuie să existe o răsplată pentru tot ceea ce facem. Este datoria noastră să fim proactivi și implicați în societatea în care trăim, să căutăm să rezolvăm problemele care apar și să facem bine. Să fim buni unii cu alții. Să fim autentici și să punem gândul bun înainte de orice. Și să nu așteptăm să fim puși pe piedestal pentru ceea ce am realizat. Este important să ne facem treaba bine. Pentru că rezultatele vor veni atât la nivel personal, cât și profesional.
În afaceri, continuă să mă inspire Bob Moesta – unul dintre inventatorii metodologiei „Jobs to be done”. El spune așa: când cineva cumpără un serviciu sau un produs, nu face decât să te angajeze pe tine sau produsul tău să rezolve un job pe care îl are de făcut. Și este important să înțelegi, în afaceri, care este jobul pentru care potențialul tău client îl are acum disponibil.
Ce sfaturi ai pentru femeile care vor să se implice sau să își dezvolte o carieră în domeniul tehnologiei și inovației digitale?
În domeniul tehnologiei și inovației digitale, la fel ca în restul domeniilor, cred că este cel mai puțin important genul cu care te identifici. Este important ceea ce știi să faci. Sfatul meu este să aibă curiozitatea să încerce și să aibă încredere că sunt capabile să facă orice își propun. Înțelegerea tehnologiei cred că ar trebui să fie preocuparea principală, interacțiunea cu profesioniști din industrie și să adreseze multe întrebări fără să se lase intimidate.
Cum ai vedea dezvoltarea antreprenoriatului feminin în România și ce rol crezi că au femeile în conducerea și dezvoltarea unor afaceri de succes în domeniul tehnologiei?
Antreprenoriatul feminin în România este într-o creștere vizibilă. Este destul de comun să vedem femei în lista de fondatori de la startup-uri. Chiar foarte multe sunt în funcții foarte tehnice. Poate ceea ce nu este suficient de vizibil acum este exact acest aspect. Trei femei antreprenor în trei dintre cele mai de succes startup-uri românești sunt Lavinia Cojocaru – co-fondatoare UiPath, Andreea Pleșea – co-fondatoare Druid.AI, Ruxandra Pui – co-fondatoare Digitail.
Cred că diversitatea, în toate formele sale, ajută la conducerea și dezvoltarea unei afaceri de succes, pentru că asta ajută la înțelegerea unei probleme din mai multe unghiuri. Și cu cât înțelegi mai bine problema clientului tău, cu atât vei construi o soluție mai bună, care va determina amplitudinea succesului afacerii.