În 2008, dr. Mihaela Maftei a pus bazele clinicii stomatologice Professional Dentist. Înainte de a debuta în business a fost însă pasiunea pentru medicină. I-au plăcut mereu fizica și chimia, iar de la mama ei – care a fost medic stomatolog – a preluat pasiunea pentru medicină dentară. S-a specializat în chirurgie dento-alveolară și, odată cu înființarea clinicii, a vrut să le ofere pacienților un lucru simplu, dar esențial: să-i trateze așa cum ea ar fi vrut să fie tratată. 

„Cred că în meseria noastră provocarea stă în abilitatea de a convinge pacientul să ia decizii corecte pentru sănătatea sa.”, spune dr. Mihaela Maftei.

Ce se întâmplă însă la Professional Dentist nu se reduce doar la actul medical. Fondatoarea a vrut să fie un loc în care contează enorm pasiunea pentru medicină și tehnologie, dar și grija față de oameni. 16 ani mai târziu, peste 12 mii de pacienți tratați confirmă că alegerile au fost corecte. 

„Întotdeauna am fost ghidată de dorința de a face mai bine, de a evolua, de performanță și de obiective clare. Dar, totodată, cred că mă ajută capacitatea de a trece repede peste provocări și de a găsi soluții.”, subliniază dr. Mihaela Maftei. În prezent, împreună cu echipa ei găsește soluțiile potrivite pentru pacienți, cu planurile de tratament care pot da cele mai bune și durabile rezultate. 

În ceea ce privește ecosistemul de business, susține că, spre deosebire de momentul în care a fondat Professional Dentist, acum este foarte greu să mai crești într-o piață concurențială fără pregătire de business. „Pasiunea și actul medical sunt esențiale, însă nu sunt suficiente pentru a putea dezvolta un business, astăzi.”, adaugă aceasta. 

Mai multe despre parcursul ei și al clinicii stomatologice dar și despre relația cu angajații și schimbările tehnologice, în interviul următor.

Care era planul când v-ați specializat în stomatologie? Și cum ați făcut primii bani în acest domeniu?

Am plecat la drum fără un plan concret de business, cum obișnuim să facem în acest domeniu. Tot ce mi-am dorit când am deschis primul cabinet a fost să pot trata pacienții așa cum aș dori să fiu și eu tratată, atât din punct de vedere medical, cât și din perspectiva relației medic-pacient. Am fost pasionată întotdeauna de fizică și de chimie, așa că alegerea de a deveni medic dentist și, apoi, specialist în chirurgie dento-alveolară, a venit natural. Însă dragostea pentru profesie cred că mi-a fost transmisă de la mama, care a fost medic stomatolog și pe care am apreciat-o mereu pentru dedicarea față de pacienți. 

Cum și când ați decis că veți intra în antreprenoriat și nu vă veți mulțumi doar cu un job? 

Stomatologia este o meserie care se practică în privat, într-o mare proporție. Acum există multe clinici care oferă un mediu de lucru corect, tehnologie care să crească performanțele unui tratament și echipe multidisciplinare ce pot trata integral un pacient.

Însă în momentul în care am început situația era diferită. Îmi era foarte clar faptul că doresc să ofer un serviciu profesionist și un echilibru vizibil între actul medical și prețul plătit de pacient, motiv pentru care am considerat că antreprenoriatul este singura soluție prin care le pot obține.

Ce dificultăți ați întâmpinat în calitate de femeie antreprenor în acest sector?

Pentru o femeie cred că este o mare provocare să găsești echilibrul între viața profesională și cea de familie. Dar am fost conștientă de la început de faptul că o bună organizare mă va ajuta să fac față celor două roluri.

Cât despre medicină, este o meserie în care bărbații au o credibilitate mai mare, chiar dacă mai mult de jumătate dintre medicii dentiști sunt femei. Dar acest lucru nu m-a oprit să abordez o specialitate care este specifică bărbaților, chirurgie dento-alveolară, și să îmi dezvolt abilitățile de comunicare cu pacienții, astfel încât să înțeleagă importanța unui tratament corect sau a unui anumit tip de diagnostic. 

Cred că în meseria noastră, dacă ești bun profesional, dacă ai alături de tine o echipă la fel de bine pregătită, tehnologie care să susțină actul medical și o structură de business, provocarea stă în abilitatea de a convinge pacientul să ia decizii corecte pentru sănătatea sa. Iar un pacient mulțumit va reveni și va recomanda clinica altor pacienți, lucruri care determină întotdeauna o creștere a veniturilor. 

Care au fost cele mai costisitoare investiții de până acum? 

În urmă cu câțiva ani am început un proces amplu de digitalizare, atât pentru acuratețea diagnosticului, cât și pentru precizia tratamentului și scurtarea timpului de finalizare a unui plan de tratament. Am investit în scannere intraorale și faciale (RayFace), în ModJaw 4D, în tehnologie CAD-CAM ultra-performantă care să ne permită să realizăm coroane dentare și alte lucrări protetice pe loc, dar și în tehnologie de diagnostic asistată de AI.

Dar investițiile nu se opresc aici, deoarece pregătirea noastră ca antreprenori și pregătirea echipei sunt preocupări permanente. Am investit mult și constant în programe de formare, în sisteme de management și de creștere a performanței, dar și în educarea cu privire la importanța alegerilor informate în medicină.

Cum vedeți pe termen lung businessul Professional Dentist și în ce direcție ați vrea să-l dezvoltați?

Professional Dentist este, de fapt, un set de valori în care credem foarte mult. Atât timp cât dezvoltarea ne va permite să menținem acest set de valori și să fim întotdeauna transparenți cu pacienții noștri, vom continua să ne dezvoltăm. Nu avem în prezent un plan amplu de extindere, dar dezvoltarea este necesară atunci când business-ul crește organic. 

Momentan ne dorim să dezvoltăm constant fluxul digital, care asigură rezultate mai bune pentru pacienți, și să ne luăm timp pentru procesele de integrare a medicilor, pe măsură ce ne dezvoltăm. Acest lucru cred că va menține la cote maxime nivelul de profesionalism și va fi un diferențiator important într-o piață concurențială precum cea în care activăm.

Care sunt principalele criterii pe care le aveți în vedere când recrutați? Cum a evoluat resursa umană în cei 16 ani de activitate?

Am învățat că pentru a avea o echipă care să îți împărtășească valorile trebuie să definești foarte clar fiecare rol și fiecare profil uman și profesional pe care le vrei în echipă. Nimeni nu trece de primul interviu dacă nu are câteva dintre valorile care ne definesc, și anume dorința de a face bine pacientului și de a evolua. Apoi, procesul de recrutare presupune și parcurgerea unor probe care să ne demonstreze prezența abilităților pe care le putem dezvolta, a cunoștințelor și a gradului de implicare. 

În prezent suntem 25 de oameni în echipă, dar cred că numărul este mai puțin important. Pentru noi contează interacțiunea cu pacientul și nivelul la care se realizează actul medical, de aceea toate procesele de integrare durează mult și au obiective concrete. Cu sinceritate vă mărturisesc, însă, că stabilitatea echipei nu ne pune foarte des în postura de recruiteri.

În prezent, stomatologia nu e străină de tehnologie. Cum vedeți impactul digitalizării asupra serviciilor dentare și cum vă adaptați la aceste schimbări?

Chiar și atunci când cifrele îmi arătau că investiția în tehnologie este un risc mare pentru business, am făcut-o. Și o facem constant, pentru că acest flux digital pe care l-am obținut în clinică prin investiția majoră în tehnologie ne ajută să oferim un tratament interdisciplinar mai bun și mai rapid.

Așa cum ne adaptăm la noile materiale dezvoltate de producători pentru a lucra mai sigur și cu rezultate durabile, cred că este datoria noastră, ca medici, să ne adaptăm la tot ce ne permite să lucrăm mai bine. Iar digitalizarea, chiar dacă presupune investiții majore, aduce pacientului beneficii pe care nu le poți asigura cu un tratament clasic. 

Care sunt câteva dintre cele mai importante transformări prin care a trecut stomatologia în ultimele decenii? Cum ar trebui să ne raportăm la sănătatea dentară ca să nu regretăm mai târziu? 

Aș numi câteva dintre transformările majore care ne ajută să fim mai sănătoși, dar și să mergem la medic lipsiți de frică. În primul rând, implantul dentar a adus beneficii majore pentru sănătatea generală, nu doar dentară. Eu le explic de fiecare dată pacienților câte beneficii aduce un implant dentar în locul unde nu mai există dintele natural. Nu se retrage osul, nu este afectată masticația, este foarte confortabil etc.

În al doilea rând, în protetică. Coroanele dentare, create în trecut doar în laboratorul de tehnică dentară, pot fi realizare acum în clinică, adesea chiar în câteva ore. Pentru pacienții care vor rezultate imediate, au un program aglomerat sau pentru cei care stau puțin în țară, protetica imediată realizată cu tehnologie CAD-CAM este o soluție extraordinară. 

În al treilea rând, tratamentele cu aparat dentar au fost simplificate foarte mult cu ajutorul gutierelor dentare de aliniere transparente. Tratamentul ortodontic cu gutiere este planificat digital, iar pacientul poate urmări literalmente „filmul” 3D cu deplasarea dinților spre rezultatul anticipat. 

De aceea, cred că cea mai mare schimbare o aduc fluxul de lucru digital și aparatura de diagnostic. Cu tehnologia corectă poți să realizezi planuri de tratament pentru toate specialitățile, având rezultate mai bune și durabile în timp. Iar fluxul de lucru digital asigură nu doar predictibilitate, ci și transparență. Pacientul poate vedea și înțelege încă de la început ce presupune tratamentul, ce beneficii funcționale îi va aduce, dar și cum va fi integrat noul zâmbet în fizionomia sa. Este impresionant să vezi reacțiile pacienților în urma acestor investigații.

Cum echilibrați viața personală cu cerințele de a conduce o afacere de succes?

Am marele noroc de a-l avea pe Dan, soțul meu, alături de noi în business. Acest lucru ne permite să ne vedem mai des în programul aglomerat din fiecare zi și, printre discuții legate de cifre, de data analytics sau alte lucruri pragmatice pe care le acoperă rolul său, reușim să planificăm și activitățile pe care urmează să le facem cu fiica noastră, Alexandra. 

Cine este Mihaela Maftei în timpul liber, în familie? Cum v-ați descrie?

Cred ca Alexandra și Dan m-ar descrie mai bine. Întotdeauna am fost ghidată de dorința de a face mai bine, de a evolua, de performanță și obiective clare. Dar, totodată, cred că mă ajută capacitatea de a trece repede peste provocări și de a găsi soluții. Recunosc mult din modul în care acționez în business și în viața noastră privată, însă cred că vine din profilul nostru uman. Vrem să fim buni și căutăm căi prin care să creștem, fiind atenți la armonia din familie. 

Chiar dacă timpul petrecut cu Alexandra nu este foarte generos, este un timp de calitate. Iar asta se simte în relația pe care am reușit să o dezvoltăm cu fiica noastră.

Cum arată o zi „obișnuită”? Și care sunt provocările antreprenoriatului care vă consumă cea mai mare parte din timp?

Particip la multe congrese și programe de formare în țară și în străinătate, însă vă pot spune cum arată o săptămână în care sunt prezentă în clinică.

Lucrez foarte mult în cabinet, uneori chiar mai mult de 10 ore, și îmi place să fiu alături de pacienții mei. Dar trebuie să îmi fac timp și pentru discuțiile cu echipa sau cu coordonatorii departamentelor din clinică. De asemenea, am un timp dedicat săptămânal pentru analiza obiectivelor de business și pentru alte aspecte operaționale.

Ce sfaturi aveți pentru femeile care doresc să intre în antreprenoriat în domeniul medical?

Cred că cel mai important este să știe că, fără pregătire de business, este foarte greu să mai crești într-o piață concurențială. Pasiunea și actul medical sunt esențiale, însă nu sunt suficiente pentru a putea dezvolta un business, astăzi.

Recomand să apeleze la specialiști și la programe de formare pentru a ști cum să realizeze corect un business plan, care sunt pilonii de creștere, cum să își dezvolte echipa, cât și cum să investească în propriul brand și în educarea pacienților și, nu în ultimul rând, cum să fie lideri pentru echipele pe care le coordonează.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Activează Notificările pentru a rămâne la curent cu noutățile OK Nu, mulțumesc